Dag 13: Over the top

21 juni 2016 - Changsha, China

Vandaag spendeer ik in Changsha. Ik heb een vrij late start en besluit als eerste naar de Yuelu berg te gaan in het oosten van de stad. Een beetje gek aangezien ik net uit een gebied kom met veel mooiere bergen, maar ach, deze schijnt ook best mooi te zijn. Het blijkt meer een heuvel dan echt een berg en met een oude krakende kabelbaan die zo langzaam gaat dat ik lopend waarschijnlijk al zes keer boven was geweest word ik naar de top gebracht. Op de weg omhoog zie ik iets wat me erg gelukkig maakt, er gaat een rodelbaan naar beneden! De berg zelf is niet heel bijzonder. Hier en daar staan verspreid wat graven van bekende Chinezen, wat kleine tempels en een meertje. En eigenlijk wil ik vooral weer heel graag naar beneden. Als een blij kind huppel ik naar de rodelbaan toe. Afgezien van een norse man die chagrijnig mijn karretje op de baan legt is er niemand. En dan is het gaan, met een hoge maar niet al te hoge snelheid, aangezien ik stiekem nog steeds een beetje bang ben nadat ik als kind een keer te hard ging en met mijn gezicht op de gloeiende baan terecht kwam, roetsj ik naar beneden. Hier word ik nooit te oud voor.

Qua sightseeing heeft Changsha eigenlijk weinig te bieden, maar er is hier wel iets anders waar ze heel trots op zijn en dat is onze grote vriend Mao, de homo universalis van China. Deze man kon werkelijk alles, hij was poëet, kunstenaar, militair meesterbrein, een genie, Da Vinci was er niks bij, en hij kwam uit deze provincie en dat mag iedereen weten. In de stad staat een groot beeld van hem met een hoogte van precies 12 meter en 26 centimeter, als eerbetoon aan zijn verjaardag. Daar vlakbij staat een huis waar hij zo'n drie jaar heeft gewoond en als ik het bordje mag geloven is het ook meteen het huis waar hij tijdens zijn leven het langst heeft gewoond. Ik heb met hem te doen dat hij als kind steeds weer op een andere plek vriendjes heeft moeten maken. Iedereen houdt hier van Mao, eerst Mao en dan je vrouw. Op straat probeert iemand zelfs zijn geld te verdienen door je op de foto vast te leggen met een levensgrote op karton afgedrukte versie van Mao. Het hoogtepunt staat echter op Juzi Zhou, een eilandje op de Xiang rivier die door de stad stroomt. Hier staat een reusachtig beeld van alleen het hoofd van een jonge Mao met zijn haren wapperend in de wind en een blik gelijk een Griekse god. Het is totaal niet over the top. En nu wegwezen hier.

1. Mama:
    25 juni 2016
    Sommige dingen verleer je nooit :)))