Dag 21: Over de Yangtze rivier

29 juni 2016 - Chongqing, China

Ik zit al op de helft van mijn reis. Als ik terugdenk aan wat ik allemaal al heb beleefd lijkt het eigenlijk veel langer, maar het is nog steeds genieten. Door Chongqing stroomt de Yangtze rivier en deelt zo de stad in stukken. We nemen een kabelbaan over de rivier met een uitzicht over de wolkenkrabbers van de stad, maar dit uitzicht in niet mooi genoeg. We gaan naar Nanshan, oftewel zuidelijke berg, een naam die weinig aan de fantasie over laat. Zoals helaas overal in China moet je hiervoor entree betalen, maar om onduidelijke redenen was het dicht. Als er niemand is om het deurtje voor je open te houden, is er natuurlijk ook niemand om je ervan te weerhouden ergens buiten het zicht over een hekje te klimmen, dus konden we in alle rust gebruik maken van de goed verzorgde paden naar de top van de berg waar een groot platform was aangelegd met een prachtig uitzicht over de stad. De enige mensen die we tegenkwamen waren degene in een hangmatje die hier overduidelijk op de berg woonden. Geen chaos, geen drukte, geen schreeuwende gidsen of arrogante vrouwtjes. Rust. Eigenlijk is het maar een slechte zaak dat je op die manier beloond wordt voor deze illegale praktijken.

Op de top van de berg ernaast zagen we een tempel staan. Ok en dan nu daarheen. Eerst de berg af waar het eigenlijk niet de bedoeling lijkt dit te voet te doen aangezien de auto's genadeloos langs je scheren en vervolgens de berg ernaast op. Mijn Chinese sterrenbeeld is een geit, dus het was een hele happening toen ik op deze berg voor het eerst geiten zag in China. We kwamen boven en hoe kan het ook anders, gesloten.. Deze muren waren alleen iets te hoog om over heen te klimmen en bovendien had het schreeuwende mannetje dat ons probeerde te verjagen ons waarschijnlijk neergeknald bij een poging de muur over te klauteren. Het was weer een veel te sportief dagje.

Ik wilde dolgraag over de Yangtze rivier varen en was teleurgesteld toen dat niet kon, maar er zouden hier wel kortere tochtjes over de rivier zijn van een halve dag. Dit bleek ook niet helemaal te kloppen dus werd het tijd voor plan C, een avond cruise over de rivier binnen de stad. Alle boten vertrekken hier van een soort haven/kermis. Er staan schiettenten, openluchtkaraoke, etenswaren en goedkoop speelgoed waar vast Made in China op staat maar hier dan natuurlijk juist verkocht wordt als ambacht van eigen bodem. En dan volgt de boottocht, van de ene kant naar de andere kant van de boot rennend om alles te kunnen zien en vast te leggen terwijl ik andere passagiers vooral onderuit gezakt op hun telefoon gericht zag. Ik heb ervan genoten. Varen over de Yangtze rivier, check.