Terug van China

21 juli 2016 - Leiden, Nederland

Nederland is zo warm! Zo kan ik het me helemaal niet herinneren, het is hier op momenten nog warmer dan in China en daar had ik tenminste airconditioning in mijn kamer. De muggen zijn hier ook een stuk agressiever, ik zou bijna weer op een vliegtuig terug naar China stappen. Het lijkt zo lang geleden dat ik op Schiphol wat voor me uit zat te staren wachtend op mijn vlucht, dat ik begon met het schrijven van deze blog als een mogelijkheid mijn avonturen te delen en nu ben ik weer terug en was ik op Schiphol weer voor me uit aan het staren wachtend tot mijn tas eindelijk eens op de lopende band gleed. Wat had ik veel meegemaakt, het moderne Shanghai met hun asociale mentaliteit en het meisje dat me probeerde op te lichten, Hangzhou waar ik met twee muzen een rondje om het meer fietste, de kustplaats Xiamen waar ik terecht kwam in het stamdorp van mijn familie en verwelkomd werd als een verloren zoon, het bergdorp Wuyishan met prachtige uitzichten en een show met zingende vissen, het bizarre Changsha waar de straten een circus zijn en de liefde voor Mao eerder een parodie lijkt, het indrukwekkende Zhangjiajie met de bergen uit Avatar, de chaos van een Justin Bieber concert en de eerste mistige teleurstellingen, Yichang waar ik me herenigde met een vriend uit Hangzhou en waar ik dronken van de peperdure wijn live voor een hele bar potentieel een klein beetje vals heb gezongen, Chongqing waar ik met een groep lesbiennes uit een koffie café huilend aan tafel zat bij het eten van de verschrikkelijk pittige beruchte hot pot, Chengdu met de o zo schattige, maar dan ook echt heel erg schattige panda’s, ruim 20 uur in een stoel met verkrampte benen op weg naar Kunming om te verdwalen in het Stone Forest, het uitzicht op de rijstvelden van Yuanyang dat helaas flink werd beperkt door de dichte mist, terug in Kunming om bij de burger king te eten omdat ze die in België dus niet hebben, in de brandende zon over de stadsmuren van Xi’an fietsen en de gezichten van het terracotta leger inspecteren of ze wel echt allemaal verschillen, van de Chinese muur af plassen en bijdragen aan de grote eendensterfte in China door als een ware carnivoor een hele eend met z’n tweeën weg te werken. China is een land waar je van moet leren houden, niemand begrijpt je en de cultuur is zeker niet wat je ervan verwacht. China is ook het land van onbegrensde gastvrijheid waar mensen mij meerdere malen zeiden dat ik een van hun was met mijn paar woordjes Chinees die ik heb opgepikt en misschien had mijn uiterlijk er nog wat mee te maken, waar roggelen zo geaccepteerd is dat het bijna beledigend is om niet te doen, waar Facebook en Google geblokkeerd zijn en er zo voor zorgen dat de kas van alle VPN bedrijven wat gespekt wordt, waar je op elke hoek van de straat waar je dan ook bent in China altijd een McDonald’s en Starbucks kunt vinden. Het land waar ik zoveel leuke mensen heb leren kennen uit China en de rest van de wereld, het land waar ik zoveel goeie herinneringen aan heb overgehouden die niemand me meer afneemt. Het was een geweldige reis. En nu weer terug in Nederland, terug bij familie en vrienden, met een jetlag en een flinke Pokémon GO achterstand. Tot de volgende keer!

1. Karen:
    31 juli 2016
    Beetje laat en niet alles gelezen^^, maar je schrijft leuk! Hoop meegemaakt in 40 dagen
  2. Alice:
    21 augustus 2016
    Hi Danny, wat beschrijf je je reis mooi! Voor een dagblad ben ik op zoek naar reistips in Xiamen en een rondje googelen bracht me hier. Zou ik je wat mogen vragen en zo ja, waar kan ik je op mailen? (of stuur mij een mailtje!)