Dag 23: Sichuan saus

1 juli 2016 - Chengdu, China

Vandaag schijnt de zon weer in Chongqing maar het is tijd weer door te gaan, misschien zijn we een dagje te lang gebleven. Volgende halte Chengdu, een stad in de provincie Sichuan. Ja dat zou je inderdaad kunnen kennen van die saus met drie pepertjes bij je favoriete wokrestaurant, want Sichuan moet het vooral hebben van haar Sichuan pepers. En naar mijn mening komt dat de cuisine eigenlijk niet ten goede. Er wordt teveel op dezelfde manier bereid met hetzelfde pittige sausje op basis van deze pepers die overigens een licht onaangename nasmaak geven. Over wat tofu, wat aardappels, wat groenten, wat rijstnoedels, het smaakt allemaal hetzelfde. Een beetje jammer voor een stad die als eerste in Azië is uitgeroepen tot UNESCO City of gastronomy.

We komen aan het eind van de middag aan en na alle spullen in het hostel te hebben gedumpt gaan we de stad in. We gaan waar toeristen gaan de 'oude' straten, waar we groep jongeren een soort drankspel zien spelen maar dan met een kom uitermate pittige noedels. We besloten dat ook te gaan doen maar dan om een adje van de overgebleven saus en mijn buik neemt het me nog steeds kwalijk. De straten zijn een show, rijstballetjes worden via een trom in een bak suiker gestuiterd en voor veel te veel geld verkocht en mensen laten hun oren schoonmaken door een vent met zes verschillende stokjes en stemvorken en dat allemaal tussen beeldige gebouwen en artistieke poorten. Bij alle souvenirwinkels is het ook duidelijk waar het in Chengdu vooral om draait bij het zien van alle knuffels die de rekken sieren, panda's!! Vast een leuk vooruitzicht voor morgen.