Dag 24: OMG zooo cute!!

2 juli 2016 - Chengdu, China

Ja ik heb een kleine verzameling panda knuffels die ik beschamend laat pas ben begonnen, maar panda's zijn awesome. We moeten vroeg op en samen met nog twee andere Chinese meisjes gaan we naar het beroemde panda park van Chengdu. Maar eerst is er nog het meest smerige ontbijt dat ik heb gegeten sinds ik hier in China ben aangekomen. Naast het hostel was er een ontbijtbuffet van een skeer hotel waar je je kon inkopen, met naar zeep smakende noedelsoep, groenten die het stadium na verlept hadden bereikt en als enige drank om dit weg te kunnen spoelen gloeiend hete sojamelk. Dit kon mijn dag echter niet verpesten, want we gingen namelijk naar de panda's! De reden dat we vroeg moesten gaan is dat panda's eigenlijk met name in de ochtend actief zijn en de rest van de dag vooral slapen, wat een leven. Nadat we aan zijn gekomen wilden mijn groepsgenoten ineens allemaal belachelijke foto's van bamboe maken, dat doe je maar lekker ergens anders. Ik hol naar het eerste verblijf. Het is leeg.. Waar zijn die panda's nou? Het volgende verblijf is gelukkig niet leeg, er is zelfs een hele groep. OMG zooo cute! Actief zijn betekent voor een panda dus op je luie reet zitten en bamboe weg eten. We komen langs het stuk waar de baby panda's liggen en nog een verblijf waar wat jonge panda's aan het spelen zijn. Ik zou hier echt uren naar kunnen kijken! Nog liever mee knuffelen maar dat bleek meer in de categorie bijzonder rijke Chinezen te liggen en die had ik helaas achtergelaten in Yichang. Dan is het helaas weer tijd om te gaan, maar wat vond ik dit leuk!

Mensen in Sichuan hebben een reputatie sloom te zijn. Dit zou komen vanwege het Dujiangyan irrigatiesysteem. Met een ingenieuze constructie van bamboe en stenen kon de rivier worden herleid waardoor er nooit meer overstromingen waren en de bevolking dus lekker kon relaxen aangezien ze zich toch geen zorgen hoefden te maken. Dit is onze volgende bestemming. Het is weer eens een toeristisch oord. De oude constructies liggen nog wel tentoongesteld maar zijn inmiddels vervangen door moderne dammen en de touwbruggen wiebelen nog wel maar zitten goed vast en zijn vooral een attractie voor grote groepen buitengewoon langzaam waggelende Chinezen. Vanaf hier gaan we weer terug naar Chengdu.

In China zijn de parken en pleinen 's avonds gevuld met dansende mensen. De verhouding man vrouw is ongeveer gelijk als bij een gemiddelde zumba klas en ik heb het al in veel steden gezien. Ik had alleen nog nooit meegedaan. Ik vond het toch wel een must bij een bezoek aan China dus daar ging die dan! Een beetje uit de maat en met wat gekke blikken van mijn mededanseressen maar uiteraard vol overgave, zo ging het me bij zumba ook af. Daarna was het tijd voor een authentieke Chinese massage, nee niet zo'n massage. Het was er een door een oude vent die de pijn die ik de afgelopen dagen in mijn onderrug voelde wist te verergeren en verspreiden naar mijn hele rug, maar daar hield het niet op. Bij cupping worden er koppen en bollen met behulp van wat alcohol en vuur op je rug vacuüm gezogen. Het draagt bij aan een betere doorstroming van je Chi. Het zorgt er ook voor dat je rug verandert in een hematomen mijnenveld dat nog lang zichtbaar blijft. Chinese massages, niet mijn ding.