Dag 34: Een rondje stadsmuur

12 juli 2016 - Xi'an, China

Het is mijn laatste dag in Xi'an, misschien had ik toch nog wel een dagje willen blijven, maar aangezien ik niet weer wilde wachten met het kopen van een kaartje tot ik weer in een stoel kon slapen had ik mijn treinkaartje al gekocht voor vanavond. Dit gaf me nog een dag voor een sightseeing tochtje door Xi'an. Xi'an bestaat grof gezegd uit twee delen, het deel binnen de stadsmuren en het deel erbuiten. Binnen de stadsmuren is het niet toegestaan wolkenkrabbers te bouwen en daarom zie je rond de stadsmuren nog een muur opdoemen van al deze hoge gebouwen. Ik begin mijn dag met een bezoekje aan de Big Goose Pagoda, buiten de stadsmuren, en aangezien ik nooit leer dat alles wat in China dichtbij lijkt op een kaart in werkelijkheid erg ver is, ben ik ongeveer een uur aan het lopen tot ik er aankom en tot de ontdekking kom dat ook deze pagode net als die in Kunming in de steigers staat en niet toegankelijk voor enig publiek. Helaas. De volgende bestemming is het Shaanxi museum, wat betreft Chinese historie schijnbaar een hoogstaand museum, maar niet waard om uren voor in de rij te staan wanneer ik zie dat de rij de hoek om gaat en ook de hele aangrenzende straat omvat, maar van buiten zag die er ook best leuk uit.

's Middags heb ik afgesproken met het Chinese meisje van gisterenavond om de stadsmuren op te gaan. De muur heeft een totale lengte van 16 km, oftewel een flinke wandeling of in ons geval een lekker fietstochtje. Althans, tot je beseft wat een prachtige dag het is met een heldere lucht, een brandende zon en een hoge muur met amper schaduw. Het is warm! Het is vrij rustig op de muur en we fietsen met een paar goedkope mountainbikes over de afgesleten stenen van de muur, met onderweg natuurlijk erg veel fotostops waarbij ik vooral op de rand van de muur klim en zij vooral wordt versierd door dronken Chinezen. We doen er bijna twee uur over om een rondje te maken en we weer bij de zuidpoort uitkomen. De laatste dag in Xi'an zit er bijna op, maar nog niet helemaal. Dit meisje blijkt namelijk muzikaal en ze speelt ook ukelele. We gaan ergens een muziekwinkel binnen voor een muzikale ukelele battle wat bijzonder leuk was tot we er op een gegeven moment uitgekickt werden door de eigenaar omdat hij toch geen geld aan ons ging verdienen.

Dan is het tijd Xi'an weer te verlaten en op weg te gaan naar de volgende bestemming, Beijing. Omdat de goedkope bedjes wel al uitverkocht waren heb ik deze keer het luxe bedje geboekt, de zogenaamde soft sleeper. Het bed is inderdaad zachter en een stuk breder en bevindt zich in een coupé met nog 3 andere bedden. Dekentje, kussentje, dit is nou comfortabel reizen. Je krijgt zelfs een paar sandalen op de koop toe. Wanneer de avond valt gaan alle lichten in de coupé uit, wat in de grote wagons met stoelen dus niet gebeurd en je dwingt met veel te veel lux om je heen de slaap te vatten, en is het tijd om te gaan slapen.