Dag 0: Vliegen

8 juni 2016 - München, Duitsland

Na een vertraging van zo'n drie kwartier op schiphol ben ik aangekomen in München waar ik nog eens vier uur mag wachten op mijn vlucht naar Shanghai. Een paar jaar geleden had ik op mijn weg terug vanuit Indonesië ook eens zo'n lange overstap in Singapore. Daar kan je echter de tijd snel voorbij zien gaan terwijl  je in de bioscoop zit, door de vlindertuin dwaalt of voor de zoveelste keer van de glijbaan roetsjt. Zelfs in Dubaï kan je je nog vermaken door al je spaargeld te verkwisten bij de goudautomaat. München is wat dat betreft toch wel wat anders, waar je om te beginnen al het halve vliegveld af moet struinen op zoek naar een werkend stopcontact. Er is hier werkelijk niks afgezien van de standaard winkeltjes met in de schappen voornamelijk nekkussentjes in 16 verschillende kleuren en sloffen sigaretten. En er is een pretentieuze eettent waar je, voor het geld dat je in Amsterdam uitgeeft om je buikje rond te eten met overheerlijke sushi, nu een karig bakje rijstballetjes met een ontdooid plakje vis er bovenop kan verorberen. Maar dan zie ik ineens ergens in een uithoek een groep mensen samenscholen. Wat blijkt, ze hebben hier gratis koffie! Misschien valt München dan toch wel mee. Bovendien is dit natuurlijk niet meer dan een tussenstop. Hopelijk blijft de stoel naast me in het vliegtuig straks leeg. Of naja, misschien hoop ik net iets meer dat er een dame van een zenuwachtigmakende schoonheid naast me komt zitten die me tijdens de vlucht ineens voorstelt samen tot de mile high club toe te treden. Op naar China!